Arthur Koestler, dobrze znany Polakom z okresu PRL, w zaslugujacej na szacunek ksiazce pt. The Sleepwalkers, w ktorej, jakze trafnie nazwal heliocentrykow somnambulikami taka zapisal opinie o polsko-niemieckim sporze o narodowosc Kopernika: "Przez 400 ostatnich lat szalal gorzki i glupi pojedynek miedzy Germanami i Slowianami o narodowa przynaleznosc Kopernika... jego kulturowe tlo i jego dziedzictwo nie bylo ani niemieckie, ani polskie, lecz lacinskie i greckie."
Wbrew akceptowanej powszechnie opinii, ze jego obrona zamku olsztynskiego przed Krzyzakami jest niepodwazalnym dowodem jego polskosci, zauwaze, ze taka opinia swiadczy po prostu o ignorancji historycznych realiow. Z czterech biskupstw polozonych na obszarze Prus Krzyzacy podporzadkowali sobie trzy i tylko biskupi warmijscy, ktorym podlegal sluzbowo Kopernik starali sie zachowac swa udzielnosc i ten fakt tlumaczy wrogosc Kopernika wobec Krzyzakow. Kopernik byl swiadom narastajacego wsrod mieszkancow Prus oporu wobec bezwzglednego wyzysku Krzyzakow, ktorzy ciagle powolywali sie na swa calkowita zaleznosc od papiestwa. W 19 w. podobna polityka papieza sprawila, ze obywatele panstwa papieskiego we Wloszech zbuntowali sie i wypedzili papieza z jego panstwa, do ktorego wrocil na czele oddzialow armii autriackiej.
14 lutego 1454 r., a wiec jescze przed narodzinami Kopernika mieszkancy Torunia ktorzy wywodzili sie z Flandrii, Westfalii i Slaska wzniecili antykrzyzackie powstanie; zdobyli i zburzli zamek krzyzacki. Te rewolucje mozna uznac za poczatek ruchu reformacyjnego w Niemczech, ktory doprowadzi do czesciowego uniezalezneinia sie od wladzy papieskiej. Nienawisc do Krzyzakow byla tak mocno zakorzeniona, ze obywatele Torunia nie protestowali, gdy w wyniku wojny trzynastoletniej miasto to zostalo przylaczone do Polski, ale jednoczesnie szukajac oparcia w szerszym ruchu luetarnskim mieszkancy miasta przyjecli luteranizm w ten sposob demonstrujac swa wrogosc do papiestwa i jego Zakonu krzyzowego. Zygmunt August w 1558 r. Zatwierdzil wiernosc Torunia do luteranizmu. Polacy zademonstrowali swa dezaprobate dla polityki papiestwa poprzez wypedzenie krolowej Bony, ktora wyjechala z Polski z "bajonskimi sumami". Zona Arafata, ktora otrzymue rocznie 22 miliony dolarow pensji powoluje sie na przyklad wlasnie Bony.
Jesli Kopernik byl Polakiem, to protekcja jaka otoczyli go hierachowie niemieccy jest wielkim upokorzeniem dla naszego narodu, ktorego przywodcy nie okazali nie tylko pomocy, ale wrecz calkowicie zignorowali jego nauke, ktora uznawana jest powszechnie za otwarcie nowego rozdzialu w historii ludzkosci. Rehabilitacja Galileusza bez slowa przeproszenia za umieszczenie dziela Kopernika na indeksie papieskim nie jest zadnym zadoscuczynieniem za upokorzenie jakiego Kopernik doznal od polskich hierarchow. Nie mozna tlumaczyc owego milczenia utajona dezaprobala dla heliocentryzmu ze strony polskiego kosciola, bo gdyby tak bylo anty-kopernikowski blog Senatora Brownbacka zostalby odpowiednio w Polsce naglosniony. Brak takiej reakcji jest rownie wymowny jak milczenie tego Kosciola wobec Kopernika.
Reakcja Niemiec na dzielo Kopernika byla szybka i skuteczna. W 1536 r. Von Lauchen znany Polakom jako Retyk otrzymal nominacje na stanowisko wykladowcy matematyki i astronomii w Uniwersytecie Wittenberskim dzieki pomocy Melanchtona, ktory uznawany byl za prawa relke Marcina Lutra. Dwa lata pozniej Retyk, znow z pomoca Melanchtona uzyskal urlop dzieki czemu mogl sie udac do Fromborka, gdzie spedzil dwa lata z Kopernikiem. Jest oczywiste, ze rozmawali z soba po niemiecku, bo Retyk nie znal polskiego. W 1539 r. Retyk udal sie do Gdanska, gdzie od niemieckiego burmistrza tego miasta otrzymal finansowe wsparcie na publikacje jego relacji o dziele Kopernika p.t Narratio Prima. W 1541 r. Retyk opublikowal w Niemczech trygonometrie dziela Kopernika.
Owe dzialania Retyka byly niemiecka reakcja na promocje fromborskiego astronoma przez Rzym. Juz w 1514 r. hierarchia rzymska wyroznila Kopernika proszac go o przygotowanie opinii na temat dlugosci roku dla koncylium lateranskiego, ktore obradowalo pod przewodnictwem papieza Leona X z rodu Medyceuszy, tego samego rodu, ktory roztoczy patronat nad Galileuszem.. W 1533 r. Tezy Kopernika ogloszone w Commentariolusie, ktory nigdy nie zostal wydany drukiem zostaly zreferowane przez austriackiego hierarche Widmanstadta papiezowi Klemensowi VII w ogrodach watykanskich, za co otrzymal on od papieza cenny rekopis grecki przechowywany do dzis w b ibliotece monachijskiej. Polska nie moze sie pochwalic podobna kopernikowska pamiatka.
Thursday, September 16, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment