Francuski jezuita, z wyksztalcenia paleontolog w kolejnych artykulach nieustannie atakowal niechec Kosciola do przyswojenia sobie odkryc nauki dla lepszgo zrozumienia swiata. Krytykowal zwlaszcza geocentryzm od ktortego kosciol nie mogl sie uwolnic psychologicznie cztery wieki po tym jak przestal go wspomagac badaniami astronomiocznymi I ganil tych myslicieli religijnych, ktorzy nie uznawali niczego nowego pod sloncem od czasu “momentalnego, (czyt. biblijnego) stworzenia” De Chardin wywodzil: “jedyna szanasa na to by chrzescijanstwo zaczelo rosnac jest jego odrodzenie sie wsrod nie-Zydow, bo tylko nie-Zydzi zachowali swoj poganski smak dla ziemi.” “Chrzescijanstwo musi wyzwolic sie z zamknietego swiata Izraela i wejsc na obszar poganskiego swiata.” Ponizej zestawilem liste najwazniejszych zakazow wladz Kosciola wobec naukowych propozycji de Chardina.
1927 : Stolica Aposyolska odmowila imprimatur dla jego ksiazki Srodowisko Boze ( Le Milieu Divin.).
1939 : Rzym potepil jego ksiazke p.t. Energia ludzka L’Energie Humaine).
1941 : de Chardin przedlozyl w Rzymie swoja najwazniejsza ksiazke p.t. Fenomen czlowieka (Le Phenomen Humaine).
1947 : Rzym zabronil mu pisac badz wykladac na tematy filozoficzne
1948 : de Chardin zostal wezwany do Rzymu przez Generala Jezuitow, ktory mial nadzieje, ze wyjedna pozwolenie Stolicy Apostolskiej na publikacje Fenomenu czlowieka. Lecz zakaz publikacji tej ksiazki zostal odnowiony w 1944 r. Rzym odmowil rowniez wyrazenia zgody na przyjecie przez niego pozycji wykladowcy w College de France.
1949 : Nie wyrazono zgody na publikacje jego ksiazki p.t. Grupa zoologiczna (Le Groupe Zoologique)
1955 : Przelozeni de Chardina zakazali mu uczestniczenia w "Miedzynarodowym Kongresie paleontologii". De Chardin zmarl nagle tego samego roku.
1957 : Najwyzsze wladze Swietego Oficjum w dekrecie noszacym date 15 listopada zabronily umieszczania ksiazek de Chardine'a w bibliotekach nie wylaczajac bibliotek instytutow religijnych. Jego ksiazek nie wolno bylo sprzedawac w katolickich ksiegarniach, ani nie mogly byc one tlumaczone na inne jezyki.
1958 : W kwietniu tego roku jezuickie publikacje w Hiszpanii ("Raton y Fe", "Sal Terrae", "Etiudos Deusto" opublikowaly zawiadomienie hiszpanskiego prowincjonala Jezuitow, ze ksiazki de Chardine'a zostaly opublikowane w j. hiszpanskim bez uprzedniego koscielnego zbadania i z pogwalceniem dekretu Stolicy Apostolskiej.
1962 : Dekret Swietego Oficjum z 30 czerwca, w okresie pontyfikatu papieza Jana XXIII ostrzegal, ze "jest oczywiste, ze w kwestiach filozoficznych i teologicznych rzeczone dziela (ksiazki de Chardine'a) sa pelne dwuznacznosci czy raczej powaznych bledow, ktore podwazaja katolicka doktryne. I dlatego wielebni ojcowie Swietego Oficjum ponaglaja wszystkich ordynariuszy, przelozonych i rektorow...do efektywnej obrony, zwlaszcza umyslow mlodych, przeciwko niebezpieczenstwom zwartym w dzielach Teilharda de Chardine'a i jego zwolennikow (biskup Krakowa K. Wojtyla byl jednym z nich) (6 sierpnia AAS 1962)
1963 : Wikariat Rzymu (diecezja zarzadzana w imieniu papieza Pawla VI przez kardynala-wikariusza) 30 wrzesnia, zazadal, by katoliccy wlasciciele ksiegarn w Rzymie wycofali z obiegu ksiazki de Chardine'a, wraz z ksiazkami, ktore powoluja sie na jego bledne doktryny. Tekst tego dokumentu zostal opublikowany w dzienniku paryskim L'Aurore 2 pazdziernika 1963 r. i zostal przedrukowany na lamach Nouvelles de Chretiente, 10 pazdziernika 1963 r. str. 36
Mozna podsumowac owe fakty nastepujaco: czterej papieze Pius XI, Pius XII, Jan XXIII i Pawel VI zapobiegali szerzeniu modernistycznych bledow owego pseudo-uczonego, ktory, jak to sam wyznal w liscie do swego przyjaciela, ksiedza odzegnal sie od wiary, lecz z rozmyslem pozostal w Kosciele, by latwiej mogl szerzyc swe bledy (Zob. Henri Rambaud, Dziwna wiara Teilharda de Chardine'a)
Duchowe pokrewienstwo: Ojca Teilharda de Chardine'a ogarnelo prawdziwe uniesienie, gdy dwaj katoliccy opaci Godin i Danile opublikowali pod nazistowska okupacja swe studium dotyczce religijnego zycia we Francji.Z ich badan wynikalo, ze 84% Francuzow uznawalo sie za “pogan”. Wtrace, ze wszyscy francuscy biskupi i kardynalowie kolaborowali z nazistami. Prymas Polski Kard. Hlond korzystal z ich hojnej gosciny w owych latach.
W mlodzienczym zbiorku wierszy K. Wojtyly p.t. Renesansowy psalterz znajdziecie utwor zatytulowany Magnificat.slawiacy poganska religie odnowiona w okresie Renesansu, kiedy to Kopernik uznal slonce za boga. Zasadnicza cecha poganskiej religii byl panteizm czyli wiara ze bog jest obecny we wszystkich naturalnych przedmiotach i zjawiskach, w glebie, drzewach. Zgodnie z ta “teologia” mlody K. Wojtyla pisal: I w tej melodii przyszedles jako Chrystus, w wizji / Patrz do przodu, mlody Slowianinie, patrz na sobotki / Swiety dab nadal jest w lisciach, twoj krol nie /uwiadl, lecz stal sie dla ludu Panem i kaplanem./ Mozna domniemywac, ze owa nieustanna krucjata III Rzeczpospolitej ma na celu przywrocenie owego poganskiego kultu drzew pod symbolem krzyza, ktory nie ma nic wspolnego z krzyzem na ktorym umarl Jezus.
12 maja 1981 r. Kard. Casaroli. Sekretarz Stanu Jana Pawla II (skompromitowany pozniej pedofilska afera) wyslal gratulacje do Arcybiskupa Paryza Paula Pouparda, slawiace dziela i mysli ojca Teilharda de Chardine'a, ktorego setna rocznice urodzin Instytut Paryski upamietnil uroczysta ceremonia. Przeslanie Stato slawilo “zdumiewajace echo jego badan, polaczone z promieniowaniem jego mysli, z ktorych wszystkie pozostawily trwaly slad na tym wieku.” Ten “slad” byl latwo dostrzegalny w moskiewskim Muzeum Ateizmu, gdzie na poczesnym miejscu byly eksponowane dziela de Chardine'a. Jestem ciekaw, czy Benedykt XVI odwazy sie ostatecznie na kanonizacje Jana Pawla II, ktory z cala pogarda zignorowal religijne opinie swych czterech poprzednikow... A jesli sie odwazy bedziemy sie mogli zastanawiac, ile warte sa religijne, nieomylne decyzje papiezy, jesli tak latwo mozna je zlekcewazyc i podeptac.I ile warta jest rehabilitacja heliocentryzmu, ktora upamietnia Centrum Nauki Kopernik.
Tuesday, August 10, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment